Utställningen Da Vinci – Inventions, som tidigare turnerat i storstäder runt om i världen, visas nu för första gången i Sverige. Lördagen den 5 maj öppnar den på Kalmar Slott, och det blir en av slottets största säsongsutställningar.

Renässansgeniet Leonardo da Vinci (1452-1519) är mest känd för sina målningar, däribland Mona Lisa som visas på Louvren i Paris. Men Leonardo var inte bara konstnär. Han hade ett eget uttalat mål: ”Jag ska lära mig allt som finns att lära”. Under sin levnadstid var han verksam som uppfinnare, naturforskare, matematiker, skulptör, ingenjör, musiker och arkitekt. Få av hans verk finns kvar idag, och det mesta av det som ändå kvarstår finns bevarat på olika ansedda muséer runt om i världen. Många av Leonardos originalarbeten, däribland Den vitruvianske mannen, som bevaras i Venedig, anses för ömtåliga och värdefulla för att visas upp, än mindre fraktas.

Detta hindrade inte Grande Exhibitions, som arbetar med vandringsutställningar världen över, att genomföra sin vision om att skapa en heltäckande utställning om arvet efter detta obestridbara geni. Det senaste decenniet har italienska hantverkare studerat Leonardos personliga anteckningsböcker, så kallade codexar. De har använt hans teckningar för att återskapa hans maskinuppfinningar, exklusivt för den här utställningen.

Målet var att kombinera detaljerade utställningsobjekt med animationer av Leonardos kända konstverk och interaktiva utställningsinslag. Detta för att uppnå en balans mellan kunskapsförmedling och underhållning. Grande Exhibitions vision blev verklighet i Da Vinci – Inventions. Nu är det Kalmars tur att ta del av denna unika världsutställning.

– Förutom det geniala att utställningen passar som hand i handske på Sveriges främsta renässansslott arbetar vi aktivt med att initiera samarbeten med näringslivet, universitetet, uppfinnare och innovatörer. Vår önskan är att utställningen ska inspirera till nya tankar och ge upphov till diskussion om vad innovation är idag. Mer än någonsin behöver vi ett samhälle som uppmuntrar och tar till vara på de idéer som föds när olika discipliner korsbefruktar varandra, säger slottschef Mimmi Mannheimer.

Besökarna får en inblick i renässansens storslagna idéer, som lade grunden för några av det moderna samhällets mest effektiva uppfinningar, som till exempel helikopter, flygplan, bil, ubåt, fallskärm och cykel. Utställningen visas i åtta av Kalmar Slotts salar. Här kan besökarna även interagera med många av installationerna för att få en praktisk förståelse av de vetenskapliga principerna bakom dem.

För att berätta hela historien om Leonardos gärning rör sig utställningen även bortom uppfinningarna. En samling av anatomiska teckningar, animationer av Den vitruvianske mannen och Nattvarden tillsammans med ett av Leonardos mest ambitiösa projekt, Sforzas hästskulptur, ger en helhetsbild av ett geni som levde och verkade 400 år före sin tid.

Många aktiviteter är inplanerade i samband med att utställningen visas. Kalmar Slott kommer att erbjuda föreläsningar, seminarier, uppfinnarhelger och skolguidningar. En ny lagtävling/kick off har tagits fram för företag i form av Da Vinci-koden där kluriga uppgifter, inspirerade av Leonardo, ska lösas.

Da Vinci – Inventions visas dagligen på Kalmar Slott, 5 maj–4 november.

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemang och idrottsturism i Kalmar, driva turistcenter- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.

Vi genomför kontinuerligt satsningar för att stärka besöksnäringen och evenemangsutbudet. Det ska alltid finnas många bra anledningar att besöka Kalmar!