Efter fyra raka segrar fortsätter Sveriges Davis Cup-lag klättringen på hemmaplan. Kapten Johan Hedsberg har tagit ut laget mot Portugal den 6-7 april i Kungl. Tennishallen i Stockholm.

De svenska tennisherrarna inledde årets Davis Cup-säsong med att 3–2-besegra Ukraina på bortaplan i första omgången i division 1. Nästa helg väntar en ny tuff utmaning. Vid seger mot fjärdeseedade Portugal går Sverige vidare till play-off om en plats i elitdivisionen World Group nästa år.

Sveriges Davis Cup-kapten Johan Hedsberg har tagit ut följande lag: bröderna Elias och Mikael Ymer, Markus Eriksson och Robert Lindstedt.
– Det känns väldigt bra att kunna nominera de här fyra spelarna. Alla har gjort fina insatser i Davis Cup tidigare och tar med sig mycket erfarenhet in i den här matchen, säger Johan Hedsberg.
– Det ska bli roligt och inspirerande att spela i Kungl. Tennishallen på klassisk Davis Cup-mark. Jag vet att killarna också ser fram emot att spela DC i Stockholm igen.

Elias Ymer inledde året med att kvala in till Australian Open och har en kvartsfinal i Budapest (Challenger) som bästa resultat. Sverige-ettan laddar för Davis Cup med challengerspel i Saint-Brieuc, Frankrike. Hans bror Mikael Ymer, stor matchhjälte borta mot Ukraina, har hittat formen inför Portugalmatchen. Förra veckan tog han karriärens första seger i en ATP Masters 1000-tävling, mot 56-rankade tysken Jan-Lennard Struff, i Miami. Sverigetvåan Markus Erikssons bästa resultat för året är en semifinalplats i Sharm el-Sheik, Egypten (Future). Tillbaka i landslagsoverallen är veteranen Robert Lindstedt. Lindstedt är vår senaste Grand Slam-segrare (Australian Open 2014) och spelade senast mot Ryssland 2016. Robert gör sin 18:e Davis Cup-match, och hans statistik i Davis Cup-dubblar är 12-4.
– Det är såklart jätteroligt att Robert är tillbaka. Hans rutin kan bli viktig i en sån här match, säger Johan Hedsberg.

Portugals lag toppas av formstarke Joao Sousa, rankad 80.
– Portugal har ett riktigt bra lag och kanske är de favoriter, men vi kan nog ha någon liten fördel av att det blir spel inomhus. Vi ska göra allt vi kan för att hitta ett sätt att vinna det här.

Kaptenen kan göra ändringar i laget fram till lottningen, som äger rum torsdag 5 april. Hedsberg kan också välja att nominera en femte spelare till laget, i enlighet med de regler som testas under 2018.

För att ansöka om ackreditering, fyll i formuläret på tennis.se/DavisCup/Press

Pressträffar och matchprogram

Tisdag 3 april: Pressträff med kapten Johan Hedsberg och Elias Ymer, 14.00 i Kungl. Tennishallen
Torsdag 5 april: Lottning följt av presskonferenser med båda lagen, 11.30 på Elite Hotel Stockholm Plaza, Birger Jarlsgatan 29
Fredag 6 april: Matchstart 17.00 (två singlar, bäst av tre set)
Lördag 7 april: Matchstart 13.00 (en dubbel och två singlar, bäst av tre set)

Sveriges lag, ålder och ATP-ranking (singel/dubbel)

Elias Ymer, 21 (133/297)
Markus Eriksson, 28 (298/307)
Mikael Ymer, 19 (407/485)
Robert Lindstedt, 41 (-/65)

Portugals lag, ålder och ATP-ranking (singel/dubbel)

Joao Sousa, 28 (80/174)
Gastao Elias, 27, (106/580)
Pedro Sousa, 29 (119/241)
Joao Domingues, 24 (189/829)

Fredag 6 april
17.00 Invigning följt av matchstart (två singelmatcher)
Lördag 7 april
13.00 Matchstart (en dubbelmatch följt av två singelmatcher)

Matcherna sänds live i Tennisplay.se.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Johan Hedsberg, Davis Cup-kapten, 070-191 95 27
johan.hedsberg@tennis.se

_____________________________________________________________________

Svenska Tennisförbundets roll är att arbeta för bättre tennis. Förbundet har drygt 110 000 medlemmar organiserade i sju regioner och 408 tennisklubbar. Tennis är en av Sveriges största barn- och ungdomsidrotter. Svenska tennisspelare har vunnit mängder av internationella ATP- och WTA- titlar, däribland 37 stycken Grand Slam-titlar. Förbundet har 11500 licensierade tävlingsspelare och varje år arrangeras 500 nationella tävlingar. I seriespelet deltar runt 1200 lag och cirka 5500 spelare. Läs mer på www.tennis.se

SvTF bildades den 26 november 1906 och har till uppgift handlägga för tennissportens gemensamma angelägenheter samt att verka för tennisens utveckling i Sverige. Dessutom främjar och samordnar vi svensk tennis i internationella sammanhang.

Torbjörn Dencker

T.f. kommunikationsansvarig