Nu står det klart att Veteranmarschen 2016 kommer gå från Stockholm till Gävle, via Borlänge och Falun. Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna, som står bakom arrangemanget, har nu rekat de sista delsträckorna och därmed kunnat spika turnéschemat. 2015 deltog cirka 400 personer i manifestationen för att uppmärksamma Sveriges civila och militära veteraner.

Veteranmarschen arrangeras varje sommar av Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna, SVF. Marschen har blivit ett av Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarnas mest populära arrangemang. I somras pågick vandringen i nio dagar från Örebro till Stockholm. Över 400 personer gick tillsammans de 30 milen för visa att veteraner ställer upp för och hjälper varandra och för att återuppleva gemenskapen från utlandsinsatsen.

– Vi genomför Veteranmarschen för att uppmärksamma och hedra Sveriges alla civila och militära veteraner, säger Anders Ramnerup, generalsekreterare på Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna. Det är också ett sätt att låta veteranerna synas i samhället, och deltagarna får otroligt mycket uppskattning på vägen. Det gör det lätt att förstå att arrangemanget har blivit så populärt på så kort tid, avslutar Anders Ramnerup.

________________________________________________________________________________________

Etapper 2016:

7 augusti: Stockholm - Uppsala, 34 km*
8 augusti: Uppsala - Vittinge, 36 km
9 augusti Vittinge – Broddbo
10 augusti: Broddbo - Avesta, 35 km
11 augusti: Avesta - Säter, 41 km
12 augusti: Säter - Borlänge, 26 km
13 augusti: Borlänge - Falun, 24 km
14 augusti: Vilodag i Falun
15 augusti: Hofors - Sandviken, 40 km
16 augusti: Sandviken - Gävle, 26 km

* Etappen mellan Stockholm och Uppsala kommer att genomföras i två moment. Start i Stockholm med stopp vid Veteranmonumentet och sedan går marschen ca: 1,5 mil i Stockholm för att sedan bussas till en plats utanför Uppsala för att gå den sista biten.

Sveriges Veteranförbund (SVF) är en intresseorganisation och är ett förbund som engagerar sig, före, under och efter insats, för alla veteraner, som brytt och bryr sig om att hjälpa utsatta människor i världen.

Martin Ruist

martin.ruist@fourpr.se