I en replikväxling i Ny Teknik har Geotec och Svensk Fjärrvärme argumenterat om huruvida Svensk Fjärrvärmes syn på de nuvarande byggreglerna är rättvisa eller ej

I den slutreplik som publicerades i gårdagens nätupplaga på Ny Teknik, skriver Johan Barth, VD för Geotec och Svenskt Geoenergicentrum, att

"Svensk Fjärrvärme vill hindra medborgarna att dra nytta av den gratis solenergi som ligger lagrad i marken. De vill ha byggregler som slår undan benen för en för fastighetsägaren ekonomiskt gynnsam och för samhället resurseffektiv teknik. Detta till förmån för fjärrvärmen som de facto kräver mer av våra gemensamma resurser än geoenergin"

Läs hela replikskiftet på Ny Tekniks webbtidning här

Geotec är en rikstäckande sammanslutning av fristående, välrenommerade borrningsföretag med lång erfarenhet inom vatten-, energi- och entreprenadborrning (grundläggning, prospektering, miljöborrning mm). Geotec-anslutna företag erbjuder Sveriges enda typgodkända brunnar.

Johan Barth

johan.barth@geotec.se