I den nya boken Natt och dag har Ylva Eggehorn samlat texter från olika tider och sammanhang. Kalenderår och kyrkoår, årstidsväxlingar, livets skiften och koltrastsång är några av de trådar som löper genom de 366 texterna.

Underrubriken till Ylva Eggehorns Natt och dag är Ord för årets alla dagar. Och tanken är att man genom boken ska hitta rum för daglig reflektion.

– Jag kan bara tala för mig själv: en stund varje dag behöver jag samla mig kring det som är djupet i mig. Livet och tiden räcker inte alltid till för de långa svepen. Men en enda rad kan lysa upp mitt liv som en ficklampa. Kan inte konkurrera med en galax. Men tillräckligt för att ta ett steg till, säger Ylva.

Bokens titel börjar med ordet natt. Ylva Eggehorn menar att varje ny dag kommer ur natten, gryningen startar i mörker.

– Från bibelns skapelseberättelse "Och det blev afton, och det blev morgon, den första dagen" till Stagnelius "Natten är dagens mor" finns tanken att en ny dag faktiskt börjar redan när solen går ner kvällen före.  Dagen inkluderar natten som föregår den.

Servitriserna i bakgrunden som dukar upp lunch medan jag talar, de har vita blusar. Och jag ser hur de rör sig allt långsammare, hur de försöker dämpa ljuden av porslin och bestick, hur de stannar upp till sist, som allvarsamma konfirmander. Vem rör vid oss alla? Vad är det för viskning som når oss, fast oddsen är så totalt emot oss?

En av servitriserna omfamnar mig efteråt. Jag tror inte på Gud, säger hon. Men du har ett språk som liksom lägger en bro över erfarenhetsdjupen. Så att vi kan gå över dem tillsammans.

– Ur Natt och dag

Titel: Natt och dag – Ord för årets alla dagar
Författare: Ylva Eggehorn
Förlag: Verbum