Pressmeddelanden 2016

RSS

Följ med och se!

Pressmeddelande Publicerad: 2016-11-24 10:22 CET

Följ med och se är biskop Johan Dalmans herdabrev till Strängnäs stift. Biskopen skriver personligt för dig med uppmaningen Be, Bry dig och Fira gudstjänst! Biskop Johan Dalman fick som liten höra Följ med och se  – nu säger han samma sak till dig, Följ med och se!

The Beads of Christ – a gift to Pope Franciskus and you

Pressmeddelande Publicerad: 2016-10-27 11:30 CEST

These pearls are for you – The Beads of Christ is a gift from Bishop Martin Lönnebo. Within his Lutheran tradition, he developed an ecumenical rosary as a tool for prayer, teaching, creativity, meditation and discipleship. We hope people will carry the bracelet as a memory and reminder of the ecumenical meeting in Lund/Malmö, fall 2016 as his holiness the pope Franciskus does... 

Världens fika – alla är välkomna

Pressmeddelande Publicerad: 2016-10-20 07:30 CEST

Det bjuds på muffins, basbousa, kokostoscarutor, himbasha, filmjölksbröd och baklava – och alla får vara med! – Världens fika är en del av Verbums satsning på inspiration för allt det arbete som församlingarna och andra gör med att välkomna människor som just har kommit till Sverige, säger Jonas Eek som är utgivningschef p&arin

Bokrelease med David Qviström 18/10

Pressmeddelande Publicerad: 2016-10-06 12:00 CEST

I skuggan av flyktingkrisen hamnar människovärdet under press. David Qviströms bok Evangelium för troll  – Hopp och ansvar i flyktingkrisens tid är en personligt hållen essä om nyttan med medmänsklighet ur ett kristet humanistiskt perspektiv. Välkommen till bokreleasen med samtalsledare Brita Häll från Kyrkans Tidning som diskuterar boken med författaren David Qviström, journalisten Fotiní Carlsson och riksdagsledamoten Maria Ferm.

Vilken är trons plats i samhället och i det offentliga samtalet?

Pressmeddelande Publicerad: 2016-09-08 11:00 CEST

I en tid då polarisering, populism och protektionism utmanar samhällslivet vill jag visa att det går att samlas kring hoppet!, säger ärkebiskop Antje Jackelén med anledning av sin nya bok Samlas kring hoppet.

Varje barns rättigheter – också i kyrkan

Pressmeddelande Publicerad: 2016-09-08 07:01 CEST

Sverige ratificerade FN:s konvention om barnets rättigheter 1990, och 2018 blir den dessutom svensk lag. I alla situationer där vuxna har ansvar för barn har de också ansvaret för att konventionens ord blir verklighet: barnets bästa, barnets rätt att göra sig hört, barnets rätt till religionsfrihet ... Lars H Gustafsson berättar i boken Barnets mänskliga rättigheter i kyrkan om vad det kan innebära i Svenska kyrkans församlingar.

Nya bilderböcker om gemenskap och fördomar

Pressmeddelande Publicerad: 2016-08-17 13:35 CEST

Höstens två första böcker på Verbum är bilderböcker – en del av förlagets satsning på resurser för föräldrar, pedagoger och andra som vill ta barns frågor på allvar.– Biet som inte ville dela med sig är en berättelse om att upptäcka gemenskap, och Superfarlig! kan vara en hjälp att tala om fördomar och förutfattade meningar, säger utgivningschefen Jonas Eek. Men mest av allt är de underbara högläsningsböcker!

Sedd men osedd: om folkkyrkans paradoxala närvaro inför 2020-talet

Pressmeddelande Publicerad: 2016-08-15 08:00 CEST

Hur påverkas kyrkorna genom att religion och andlighet blivit allt mer synligt i det svenska samhället?

Det äter upp mig! – en bilderbok om att vara mörkrädd

Pressmeddelande Publicerad: 2016-05-26 08:45 CEST

Nu finns Luc Foccroulles godnattsaga om att vara mörkrädd översatt på svenska. Det äter upp mig! är en bilderbok för alla barn och vuxna som har varit rädda att somna, rädda att sova ensam, som låtit fantasin rusa iväg – eller undrat hur det egentligen är med monstret under sängen.

Ny bok: 101 idéer för arbete med Frälsarkransen

Pressmeddelande Publicerad: 2016-05-12 07:00 CEST

Frälsarkransen, biskop Martin Lönnebos böneredskap för den moderna människan, fyllde 20 år förra året. Nu bjuder människor från hela Sverige på sin kreativitet i boken 101 idéer för arbete med Frälsarkransen.

Swedish Hymns – Favoritpsalmer på svenska och engelska

Pressmeddelande Publicerad: 2016-05-09 07:00 CEST

Att sjunga tillsammans är ett sätt att bygga gemenskap. 43 svenska psalmer på svenska och engelska, med presentationer på engelska – det är Swedish Hymns, en bok sammanställd av Per Harling.

Fantasy för bokslukare: Boken mellan Världarna

Pressmeddelande Publicerad: 2016-05-04 07:30 CEST

Anton har tagit sin storasyster Millies dagbok mest för att retas. Så när den börjar lysa och en flicka i konstiga kläder dyker upp i snåret nedanför lägenhetshusen förstår han ingenting. Boken mellan Världarna är en ny fantasyroman för bokslukare av Carolina Klintefelt.

Biskopen i Uppsala stift talar tro och tvivel i nya Biskopspodden 4/5!

Pressmeddelande Publicerad: 2016-05-04 07:00 CEST

Lär känna personen bakom ämbetet! Ragnar Persenius, biskop i Uppsala stift berättar hur han fått jobba med sin blyghet och känslan av rotlöshet. Samt om den största sorgen av alla  -  att förlora ett barn.

Kultursamverkan ett sätt att dela mål och ansvar

Pressmeddelande Publicerad: 2016-04-20 08:32 CEST

Hur skapar man projekt som gör att människor delar mål och ansvar? Kultursamverkan i Göteborgs stift är beviset på ett framgångsrikt och gränsöverskridande pågående samverkansprojekt med olika kulturutövare och Svenska kyrkan. I boken Kultursamverkan berättar projektledaren Mikael Ringlander och hans medarbetare för journalisten Elin Klemetz om de olika verksamhetsområdena. Om drömmarna och idéerna som resulterat i bland annat utställningar och temamässor.

Ny bilderbok om vänskap vid gränsen mellan Afghanistan och Pakistan

Pressmeddelande Publicerad: 2016-04-18 08:00 CEST

Lina hittar en sandal. Sedan får hon syn på Feroza, som har hittat den andra. Fyra fötter, två sandaler är en berättelse om vänskap i flyktinglägret i Peshawar, nära gränsen mellan Afghanistan och Pakistan. Nu finns den i svensk översättning.

Nyhet! En modern katekes  – Frågor om Gud och kristen tro

Pressmeddelande Publicerad: 2016-04-14 07:00 CEST

När Mikael Mogren blev biskop i Västerås stift 2015 uppmanade han stiftets invånare att ställa frågor till honom om tro, liv och Gud. Frågorna fick han vid möten när han pratade med pappan i öppna förskolan eller när han var på resande fot i stiftet, på bussen och tåget vilket resulterade i boken; 100 frågor om Gud och 200 svar. I boken ger han ett kort svar och ett längre svar på frågor som: Blir man lycklig som kristen? Varför verkar synder så kul? Är Svenska kyrkan en sekt? Varför hatar kristna bögar?

Biskopen i Västerås talar tro och tvivel i nya Biskopspodden 13/4!

Pressmeddelande Publicerad: 2016-04-13 07:00 CEST

Kommande avsnitt i BiskopspoddenRagnar Persenius, biskop i Uppsala Eva Brunne, biskop i Stockholm Samtalen i Biskopspodden  leds av Barbro Matzols, reporter på Kyrkans Tidning. Biskopspodden publiceras varje onsdag i sammanlagt sex avsnitt. Dagens avsnitt och tidigare avsnitt finns på kyrkanstidning.seLyssna på ett smakprov 

Biskopen i Härnösand talar tro och tvivel i nya Biskopspodden 6/4!

Pressmeddelande Publicerad: 2016-04-06 07:00 CEST

Lär känna personen bakom ämbetet! Eva Nordung Byström, biskop i Härnösand berättar om att vara en nejsägare som ständigt letts av Gud dit hon först inte trodde att hon ville gå.

Nu på svenska – Alison Ritchies och Alison Edgsons båda bilderböcker om en dags äventyr!

Pressmeddelande Publicerad: 2016-03-31 07:00 CEST

Den brittiska barnboksduon Alison Ritchie och Alison Edgson har fått se sina bilderböcker Me and my Mum och Me and my Dad  utgivna på mer än femton olika språk och i en rad olika utgåvor. Nu finns de på svenska också: Min mamma och jag och Min pappa och jag.

Nyhet! Sofia Camnerin om neuropsykiatriska diagnoser, föräldraskapets utmaning och försoning med livet  – försoning med Gud.

Pressmeddelande Publicerad: 2016-03-30 09:00 CEST

Hur förhåller man sig till att vara förälder till ett barn med särskilda behov, med olika typer av neuropsykiatriska diagnoser och till sitt eget liv där behovet att försonas med olika livshändelser möts? I boken När livet stramas åt skärps blicken skildrar Sofia Camnerin personliga livsberättelser om familjelivet  och om det är möjligt att försonas med Gud, med livet som det blev, efter svåra erfarenheter och kriser. 

Biskopen i Strängnäs talar om tro och tvivel i nya Biskopspodden 30/3!

Pressmeddelande Publicerad: 2016-03-30 06:00 CEST

Johan Dalman, biskop i Strängnäs, tror att några leverpastejsmörgåsar och bibelvisor kan ha varit ingången till hans kristna liv. Lär känna personen bakom ämbetet och hör biskopens personliga berättelse om varför han ägnat så mycket tid åt ekumenik. 

Premiär idag för Biskopspodden – en podd om trosfrågor!

Pressmeddelande Publicerad: 2016-03-23 07:00 CET

Kommande avsnitt i BiskopspoddenOnsdag 30 mars: Johan Dalman, biskop i Strängäs – är övertygad om att några leverpastejsmörgåsar ledde honom in på trons väg.Onsdag 6 april: Eva Nordung Byström, biskop i Härnösand – mötte sin kallelse på bussen en mörk kväll.Samtalen i Biskopspodden leds av Barbro Matzols, reporter på Kyrkans Tidning. Biskopspodden har premiär idag kl 09.00 och publiceras därefter varje onsdag i sammanlagt sex avsnitt. Fortsättning följer. Programmen finns på kyrkanstidning.seLyssna på ett smakprov här! Biskopspodden är en podd fr&a

Premiär för Biskopspodden  – en podd om trosfrågor

Pressmeddelande Publicerad: 2016-03-22 15:36 CET

Hur ber en biskop? Hur kom biskopen till tro? Vad tror biskopen som själv drabbats av djupaste personlig sorg?

Möten med den uppståndne av Stephen Cottrell

Pressmeddelande Publicerad: 2016-03-18 07:00 CET

Stephen Cottrell, biskop i Chelmsford några mil från London, har tillämpat samma metod men istället tagit fasta på vad Jesus säger efter uppståndelsen.

Bibel för barn: e-bok med Henrik Johnsson och Mark Levengood!

Pressmeddelande Publicerad: 2016-03-17 14:29 CET

Duon Henrik Johnsson och Mark Levengood är bästa vänner sedan 20 år tillbaka. Genom livets faser har de alltid frågat varandra; tror du på det här eller tror du på Gud? Hur pratar man om livets stora frågor som sorg, ensamhet och kärlek med barn?  Kan man besvara och möta barns frågor om varför blir det som det blir?

Interaktiv läsning med Leta-och-peka-Bibeln!

Pressmeddelande Publicerad: 2016-03-02 13:44 CET

Leta och peka! Elva ögonblick ur Bibeln, fulla av detaljer. Hittar du dem allihop? Läs och peka på fåren, båtarna, korgen, fåglarna, herden … En väg in i Bibelns berättelser för barn i pekboksåldern och för vuxna och storasyskon som vill upptäcka den tillsammans med dem.

Ska det vara så här??! – en barnbok om sorg och saknad

Pressmeddelande Publicerad: 2016-02-19 14:33 CET

Peter Schössows bilderbok Ska det vara såhär??! (originaltitel: Gehört das so??!) belönades med Deutscher Jugendliteraturpreis 2006.

Ny klimatsmart receptbok – Sopplunch!

Pressmeddelande Publicerad: 2016-02-18 08:00 CET

Välkommen på soppa – det räcker till alla! Det här är den andra ”crowd-sourcing”-boken på Verbum – den första kom i april 2015 och heter Baka med årstiderna – klimatsmart och till många.

Ny utgåva och nya färger – Den svenska psalmboken med tillägg!

Pressmeddelande Publicerad: 2016-02-02 13:03 CET

Den svenska psalmboken med tillägg i en ny utgåva – modernt och tåligt omslag i silver eller svart som matchar Verbums nya bibelutgåvor.

Världens fika – integration och gemenskap!

Pressmeddelande Publicerad: 2016-01-14 08:30 CET

Det händer ju att vi skrattar åt att ”fika” är det första svenska ordet som utländska vänner lär sig.


Sociala medier


Kontakt


Sofie Kalodimos

Marknadsansvarig Bok

sofie.kalodimos@verbum.se

0766 77 76 14

Åsa Svedin

Marknadsansvarig Bok, Gudstjänst & teologi, konfirmandmaterial

asa.svedin@verbum.se

070 193 82 28


Bilder



    Videor



      Podcasts

      RSS


        Dokument